lørdag 22. november 2008

Erfaringer med Wordle i samfunnsøkonomi

  Jeg har erfart at elevene mine i faget har problemer med å blog1lese  aviser/oppdatere seg på det som skjer i verden som er relatert til faget de skal lære. Nå er vi så "heldige" at vi har finanskrise, men det er lett at de bare får med seg tabloidnyhetene. Tok derfor med en bunke Dagens Næringsliv og Aftenposten og ba de finne gode artikler som viste realøkonomiske konsekvenser av finanskrisen. De bladde, leste og spurte. Dette skulle de presentere vha av Wordle, som de skulle legge ut på bloggen sin. Prosessen underveis virket akkurat slik jeg ønsket. De lette etter gode stikkord som gjorde at "Wordlebilde" ble tydelig og nok, og at det skulle gå greit å gjenfortelle avisartiklen. bloggFlere prøvde flere ganger før de var fonøyde, byttet ut stikkord, erstattet et ord med et annet som var mer dekkende, de måtte lese artiklen flre ganger og nøyere. Jeg erfarte derfor at de  lærte noe og de var fri fra manus da de presenterte artikkelen. Kort, enkelt og greit undervisningsopplegg. Og ingen kjedelig PP presentasjon.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Smart bruk av Wordle, direkte smart! Jeg har selv lagd noen Wordle-bilder, og må si at det er engasjerende. En ønsker å få fint utseende, men samtidig ønsker en også å få gode stikkord. Det virker på meg som det er nettopp dette faktum du har klart å skape en fruktbar læringsaktivitet ut av.

Tar av meg hatten - dette var kreativt og interessant å lese om!

Anne Cathrine sa...

Takk for veldig hyggelig tilbakemelding. Det er en av tingene man kan ha i verktøykassen som man kan bruke av. Nå benyttet jeg det i hele klassen. Men etter å ha lest Jørns siste innlegg http://joepett.wordpress.com/ så kan det være et opplegg som kanskje passer bedre for noen enn for andre. En av flere måter å lære/presentere en tekst på.