mandag 9. februar 2009

Bruk av meningsmåling i klasserommet

Jeg har hørt Rune Krumsvik holde foredrag flere ganger om pedagogisk IKT-bruk i skolen. Da har jeg alltid blitt litt misunnelig på de kontrollene han deler ut slik at vi kan stemme anonymt, eller si vår mening og det kommer opp på projektoren direkte. Sånn har jeg også lyst på, har jeg tenkt. Da jeg vet at man ikke kan få alt man har lyst på fant jeg på en gratis og enkel løsning. Bruk av meningsmåling i bloggen. Jeg stiller noen ganger spørsmål i klassen som feks, hvor mange trenger en gjennomgang til? Hvor mange er forberedt til timen i dag? Hvor mange husker noe fra logaritmeregning som vi gjenommgikk i fjor? (der vet jeg ofte svaret!). Svarene jeg får varierer, selvsagt tør ikke alle å rekke opp hånden å si at de ikke skjønte noe. Kanskje får man ærligere svar ved hjelp av meningsmåling? Kan selvsagt bruke undersøkelse i It's learning, men det blir mer omstendig. Får jeg svar om at kun en trenger ekstra gjennomgang, ja da kan jeg si at vedkommende kan si fra eller sende melding, så tar vi det individuelt etterpå. Kanskje skal jeg lage en sånn når jeg skal holde foredrag om IKT og matematikk på Kongsbergkonferansen i morgen. Spørsmål som: Synes du at det jeg står og sier er bare tull? Greit å få umiddelbar respons også kanskje prøve å forbedre meg underveis. :) Jeg har ikke testet det ut ennå, kom på ideen akkurat nå. Skal prøve på fredag i samfunnsøkonomi, har allerede lagt den inn.

4 kommentarer:

Ann S. Michaelsen sa...

Anne Cathrine. Det var en god ide! Spent på å høre hvordan det går! Nå har jeg riktignok vært inne og stemt jeg også. Valgte jeg har ikke åpnet boken som jo er sant, men det var kanskje ikke slike som meg som skulle stemme her!

Anne Cathrine sa...

Nei, det var jo ikke det da, men jeg regnet egentlig med at noen kom til å gjøre det, de som liker å trykke på knapper. Så jeg lager nok en ny en til fredag.

jeanette tranberg sa...

Jeg bruker Mr. Poll til slike ting. Har også brukt den som evalueringsskjema etter foredrag:

http://www.misterpoll.com/

Anne Cathrine sa...

Tusen takk for tipset. Genialt å kunne skrive noe på bloggen å få slike gode tips tilbake! :)