mandag 9. februar 2009

Bruk av meningsmåling i klasserommet

Jeg har hørt Rune Krumsvik holde foredrag flere ganger om pedagogisk IKT-bruk i skolen. Da har jeg alltid blitt litt misunnelig på de kontrollene han deler ut slik at vi kan stemme anonymt, eller si vår mening og det kommer opp på projektoren direkte. Sånn har jeg også lyst på, har jeg tenkt. Da jeg vet at man ikke kan få alt man har lyst på fant jeg på en gratis og enkel løsning. Bruk av meningsmåling i bloggen. Jeg stiller noen ganger spørsmål i klassen som feks, hvor mange trenger en gjennomgang til? Hvor mange er forberedt til timen i dag? Hvor mange husker noe fra logaritmeregning som vi gjenommgikk i fjor? (der vet jeg ofte svaret!). Svarene jeg får varierer, selvsagt tør ikke alle å rekke opp hånden å si at de ikke skjønte noe. Kanskje får man ærligere svar ved hjelp av meningsmåling? Kan selvsagt bruke undersøkelse i It's learning, men det blir mer omstendig. Får jeg svar om at kun en trenger ekstra gjennomgang, ja da kan jeg si at vedkommende kan si fra eller sende melding, så tar vi det individuelt etterpå. Kanskje skal jeg lage en sånn når jeg skal holde foredrag om IKT og matematikk på Kongsbergkonferansen i morgen. Spørsmål som: Synes du at det jeg står og sier er bare tull? Greit å få umiddelbar respons også kanskje prøve å forbedre meg underveis. :) Jeg har ikke testet det ut ennå, kom på ideen akkurat nå. Skal prøve på fredag i samfunnsøkonomi, har allerede lagt den inn.

onsdag 4. februar 2009

Deling på tvers av fylkesgrensene

Mitt siste blogginnlegg ga flere tanker. Vi er endel lærere som blogger og deler erfaringer. Skoleledere i Rogaland blogger (de har fått det i "lekse" fra Arne Krokan). Hvorfor blogger ikke alle som sitter som ansvarlig for pedagogisk bruk av IKT i fylkene? Jeg kjenner til en noen (måtte rette opp originalinnlegget etter jeg fikk kommentar fra June). De kan jo dele sine ideer med hverandre? Lærere oppfordres til å dele og å samarbeide. Vi snakker om å få en delingskultur i skolen. Etter det jeg har lært i organisasjonsteori så er det sentralt at en ønsket kultur er gjennomsyret fra toppen og ned eller motsatt. Norge er et lite land, norsk er et lite utbredt språk, vi burde jo dele på det vi har planer og tanker om en god skole med god pedagogisk bruk av IKT. Jeg vet hva mange av dem sier: "Nei, dette har vi ikke tid til." Det handler om prioriteringer. Jeg tror at på sikt vil man spare tid, fordi man kan få noe fra andre som man slipper å tenke ut selv. Eller at ens egne halvtenkte DSC00489gode ideer får innspill fra andre og blir til enda bedre ideer. Kanskje kan man spare reisetid og møtetid? Det burde finnes en arena for slikt uformelt samarbeid, synes nå jeg. Er det noen som tar oppfordringen?

Lederopplæring i Rogaland Fylkeskommune

Jeg var så heldig å bli spurt av Arne Krokan å holde et innlegg på en samling for skoleledere i Rogaland i går, som endel av deres lederopplæring innenfor IKT. Der fikk jeg med meg foredrag av Rune Krumsvik og Hans Tilset også. Jeg har hørt begge før, men gode ting kan ikke sies for ofte. Utrolig nyttig med repetisjon. Sistnevnte hadde mange påstander om hvordan skolen som organisasjon fungerte sammenlignet med næringslivet. Blant annet:

Er det en tradisjon for tilbakemelding og krav fra overordnede hvordan lærerjobben gjøres?
Det er ikke vanlig å dele undervisningsopplegg med andre - eller å benytte seg av noe andre har laget.
Er det et reelt samarbeid mellom lærere? Eller er det mer som å gjøre tjenester for hverandre?
Kan lærere definere mål? I eget arbeid har lærere tradisjon for å beskrive aktiviteten istedet for å beskrive målene.
Vi er alle like: Ganske uvanlig med en leder for grupper og prosjekter. I stedet brukes ansvarlige og koordinatorer. Altså ingen som tar et egentlig ansvar.
Ingen "vi-organisasjon"! Læreren har større tilknytning til klassen sin enn til skolen som organisasjon.
Skolen har vanligvis få eller ingen arenaer for refleksjon og bearbeiding av sentrale problemstllinger ved skolen.

Dette gir interessante tanker, man kan være enig eller uenig, på noen skoler var det kanskje sånn, noen har kanskje delvis beveget seg bort fra dette. Jeg kom selv inn i skolen etter 10 år i privat næringsliv og kan si meg enig i mange av Tilsets påstander. Jeg jobber i dag ved en skole som jeg mener er ikke passer til hans beskrivelse, men etter å ha vært rundt og holdt kurs på mange skoler så har jeg erfart mange interessante holdninger. Man skal ikke være lenge innenfor noen skolevegger før man fornemmer mye av kulturen som eksisterer.

Rune Krumsvik hadde samarbeidet i fire år med Godøy skole, de startet i 2000 med pedagogisk IKT bruk. Han siterte rektorved Godøy skole: "Det er om å gjøre ikke å få strekk i laget ". Han mente med det at det var viktig at spriket blant lærerne ikke måtte være for stort når det gjaldt digital kompetanse. Det kan jeg være enig i, men det er nettopp det som er virkeligheten ved mange skoler. Men kanskje er strekket større enn man tror? Må alle lærere kunne Excel feks, må man gå veien om det som mange synes er "kjedelig" og vanskelig datakunnskap for å bruke blogg i undervisningen? Kanskje er det mange lærere som tror at toget er gått? At terkselen bare blir høyere og høyere og vegringen blir større fordi IKT-verden raser fremover i superfart. Jeg vil påstå at det går alltid an å hoppe på i fart, man trenger ikke ha alt grunnleggende i bunn for å benytte seg av Web2.0 i undervisningen.

Det er spennende å høre på slike foredrag, for det gir så mange tanker i etterkant. Har ennå flere, men det får bli et nytt blogginnlegg senere.

mandag 2. februar 2009

Sinus seminar i matematikk

På torsdag og deler og fredag var jeg på Cappelens matematikkseminar for vgs. Mye interessant stoff. Spesielt Markus Hohenwarter som er mannen bak Geogebra. Slik jeg ser det, så vil de fleste elevene i vgs kunne greie seg med dette verktøyet  fra høsten 2009. Det vil si at det bør være unødvendig å kjøpe kalkulator på PC eller håndholdt kalkulator. Når det gjelder R2 og R1 kjenner jeg ikke fagene godt nok til å påstå at det også gjelder de fagene. Men programmet utvikles stadig. Det som er viktig er at skolene setter av tid før sommeren slik at alle lærerne kan lære seg dette skikkelig. Via Norsk GeoGebrainstitutt blir det stadig flere som blir sertifiserte kursholdere som kan komme til skolene å holde kurs.  Det vil nok være en god investering. Ref. denne doktorgraden her.

Tom Lindstrøm snakket om rekruttering til realfagene. Ganske skremmende få. Ellers fikk vi mange tips fra John Mason på utforskende matematikk. Du finner endel av dette her.

Det hele ble avsluttet med et foredrag av Inge Grythe om matematikkeksamen. Vi fikk dessverre ikke vite eksamensoppgavene, kanskje ble vi litt klokere. Han snakket mest om R2 eksamen, det faget har ikke jeg. Egentlig litt paradoks. Det er det faget som færrest elever velger, men samtidig er det jo det store lokomotivet i matematikkfaget, så det er bare å resignere akkurat der. Dessverre.

Alt i alt fikk jeg endel faglig utbytte og det er jo bra.