lørdag 26. november 2011

Tanker om spill i undervisningen

Dette  skulle egentlig vært en kommentar på Junes blogginnlegg, men jeg hadde plutselig litt mer å si, det ble derfor en egen bloggpost.

Jeg mener at det er noe som mangler i diskusjonen, det er tiden - tidsaspektet. Problemet, slik jeg ser det, med ungdom som spiller dataspill, er at de blir hekta. Mye tid går med, og det går utover skolearbeid, nattesøvn og kanskje fysisk aktivitet, ikke for alle, men for mange av de ungdommene jeg treffer i min skolehverdag. De fleste bør jo skjønne at man kan lære mye nyttig av å spille, det som June poengterer i bloggen sin. Vi lærte jo mye av å spille før vi hadde dataspill. Introduksjon til penger, verdier, kjøp og salg fikk jeg gjennom monopol, kortspill gjorde meg bedre i regning, sjakk og bridge fikk meg til å lære å tenke strategisk, yatzy øvde opp regneferdigheten og alle spill gjorde at jeg begynte å reflektere over sannsynlighet. Bygge lego og lage veisystemer i sandkassen, det er utallige former for spill og lek som fremmer læring og utvikler hjernen, det er vel også opplest og vedtatt. Mange av disse aktivitetene brukes i skolen i dag, barneskolen mest, for å aktivisere elevene.  Spill av ovennevnte type har en stor fordel, man blir ikke så hekta (ikke jeg i alle fall), så det er rom for å gjøre skolearbeid og få nattesøvn i tillegg.

Hvorfor skal da dataspill komme i en annen kategori? Dataspillene som June nevner, har den ulempen at for mange av de som spiller blir helt oppslukt, det tar over for mye av tiden som som burde vært benyttet til andre ting, spesielt nattesøvn og fysisk aktivitet. Det er vel ikke kontroversielt å si at det er bred enighet om at ungdom trenger søvn og at de trenger å bevege seg.

Fremtidens skole: Det hadde jo vært en fantastisk tanke at all læring kunne skje gjennom spill og at alle elvene i timene var så hekta at vi måtte dytte dem ut av klasserommet for at de skulle ta pause fra nynorsk, historie og fysikkspillene sine! Elevene kommer løpende til skolen hver dag for å starte opp der de måtte slutte dagen før. Spillet som lærte dem om all dikting i middelalderen! Fremtidens skole bør være så full av spill at elevene gleder seg til å komme hjem å gjøre andre ting -  være sosiale, dra på trening, legge seg tidlig for å være opplagt til en ny dag full av spennende spill! Så datautviklere: Sett i gang!

Ingen kommentarer: