onsdag 23. november 2011

Omvendt undervisning i Itslearning


Jeg er så imponert over de flotte sidene til lærere som driver med omvendt undervisning. Jeg har selv holdt på med omvendt undervisning i flere år, men aldri helt systematisk. Jeg har rett og slett bare kalt det matematikk videoer, jeg har skrevet om det tidligere (av en eller annen merkelig grunn kommer du bare tilbake til start når du klikker her, innlegget ligger på venstre side som nr 8 her på bloggen min.) Jeg har laget videoer for at elevene kan bruke dem til repetisjon. De elevene som ofte trenger gjennomgang flere ganger før de forstår temaet, setter også pris på videoforklaringer. I år er jeg blitt smittet av flippedclassroom-bølgen og har gått mer systematisk til verks. Jeg har nå fått meg en egen Youtubecanal, tidligere har jeg lagret noen av videoene på Screencast og noen på Vimeo og til å begynne med lagret jeg alle på egen PC og lastet dem rett opp i Itslearning. Tenkte at de ikke egnet seg for publisering, men jeg er blitt tøffere med årene, videoene mine er blitt noe bedre eller så er det kanskje utviklingen, alle legger ut alt!

Grunnen til at jeg legger videoene mine på itslearning er flere. Jeg embeder blant annet videoene inn i tester for at elevene skal få testet forståelsen av det som gjennomgås underveis, jeg knytter videoene til diskusjonsforum hvor elevene kan stille spørsmål, jeg selv får oversikt over hvilke elever som har sett på hvilke videoer. Jeg legger inn videoer der jeg gjennomgår løsningsforslag direkte i oppgaveelementet. Jeg har også noen ganger knyttet videoegjennomgangen direkte til relevante interaktive matematikkoppgaver som ligger i Itslearning. (Embeder de inn i et notat og legger inn trepeker til oppgavene). I denne videopresentasjonen viser jeg litt fra ovennevnte eksempler.

Ulempen med itslearning er at det er vanskeligere å dele med alle. Fordelen er at jeg samler all læringen ett sted, selvsagt med lenker ut til annet nyttig. Jeg mener likevel jeg deler, fordi videoene ligger originalt på Youtube, tilgjengelig for alle. Ved hjelp av dette blogginnlegget så får jeg også delt hvordan jeg jobber med omvendt undervisning i itslearning.

4 kommentarer:

LektorLL sa...

Enda mer inspirasjon :-)

Roger sa...

Jeg skulle ønske vi også brukte Its istedenfor Fronter. Etter hva jeg kjenner til så er det mye vanskeligere å få til det du har gjort i Fronter.
Veldig bra jobbet forresten!

Anonym sa...

Jeg kuttet ut Google sites i år og bruker bare Itsl til kommunikasjon til elever, og bygger inn mine YouTube-videoer i notater der. Det betyr at andre, de som ikke er mine elever, ikke møter et like ryddig opplegg som hos Roger og Bjørn Olav, men jeg tøvet iallfall å samle de i egne spillelister. Jeg ser derfor at vi tenker ganske likt :)

Anne Cathrine sa...

@Lektor Lund, takk det samme, bloggen din er også til inspirasjon, ikke alltid jeg greier å få kommentert det.
@Roger, takk for kommentar og takk for flotte sider. mange elever på Sandvika spesielt med R-matte nyter godt av dine videoer. (Jeg underviser ikke R).
@pgelisa - der fikk du meg til å rydde på Youtubekanalen min, takk, takk.