tirsdag 6. desember 2011

Julekalender i itslearning



Jeg har laget matematikk-julekalender i itslearning for mine 1T-elever. Det er en øve-til-prøve-spørsmål-test. Elevene skal ha heldagsprøve 12. desember. Jeg vet at de har en tendens til å sette seg ned dagen før, til nød to dager før. Vi har fagdager, så det er lite regelmessig matteøvelser for de fleste. Nå har jeg laget ett til tre spørsmål med testverktøyet. Limt inn ulike julebilder på testforsiden, har jeg også gjort. Disse testene kan jeg bruke flere år, for jeg tror ideen var god, det er full aktivitet. Jeg greide selvsagt å lage feil på 2. desember, det resulterte i spørsmål i diskusjonsforum og aktivitet. Det er jo faktisk også meget positivt, selv om jeg burde vært nøyere med korrekturen.
 På spørsmålene har jeg lagt inn lenker til videoer eller oppgaver de bør gjøre hvis de ikke får til oppgaven. Jeg har skrevet hvilke emner dette dreier seg om og gitt hint om oppgavetyper de da må trene mer på. 11 dager = 11 tester, de er da innom alle oppgavetyper som er aktuelle for spesielt del-1. Vi har en større del-1 nå til jul. De fleste elevene har svart på oppgavene disse dagene som har vært. Hvorvidt de tar til etterretning svarene de får og jobber noe mer med det, det vet jeg ikke, men jeg kan se ved noen stikkprøver at elever som kanskje var minst aktive før, har åpnet noen av lenkene jeg har lagt ut og gjort noen av de interaktive oppgavene som ligger på Itslearning.

Jeg viser noen bilder med spørsmåltyper her i innlegget mitt, samt foreløpig  tilbakemelding via poll i itslearning på opplegget. Relativt positiv tilbakemelding, vil jeg si. Jeg regner med at de få som er negative angrer etter prøven og hører av medelever at spørsmålene var til stor nytte. Det som også er fint, er at underveis frem mot prøven kommer jeg på ulike ting jeg bør tipse dem om, da putter jeg det bare inn i testen. For eksempel på siste spørsmål, dagen før: Har du pakket med deg linjal, penn, PC, bok etc….? Samt beskjed om hvor de skal møte osv. Jeg ser at aktivitetsnivået på fagsiden øker og de får med seg mer av de nyttige lenkene og stoffet jeg har lagt ut.
Noen vil sikkert si at jeg mater dem med teskje og syr puter under armene på dem. De bør greie å jobbe jevnt med faget på egenhånd, uten at jeg skal gi input hver dag. På seg selv kjenner man andre, må nok jeg si, dette med skippertak er en kollektiv lidelse, som dessverre har stor utbredelse. Jeg prøver bare å få dem til å lære mest mulig, fordi Norge har bruk for gode realister også de som har tendens til prokrastinering! Forhåpentligvis er det noen som erfarer at det var lurt at læreren «tvang» meg til å jobbe jevnt. Dette er noe som også lett kan brukes i andre fag. Språk, gloser, grammatikk, videosnutter med spørsmål, begrepslæring og alt vi ønsker at elevene skal øve på. 

Ingen kommentarer: