Blogginnlegg i forbindelse
med mitt studie på NTNU i Teknologiendring og samfunnsutvikling. Tema er Læring og IKT. Det har jeg for så vidt
skrevet mye om før (det meste av bloggen handler om det). Velger derfor
vinklingen Læring, IKT og deling.
NDLA.no er en nettressurs som
dekker mange av fagene i videregående skole, ikke like godt likt av forlagene,
fordi innholdet er gratis for elever og lærere, plattformen er finansiert via
fylkeskommunene. NDLAs innhold som er produsert av frikjøpte lærere (altså
lærere som er midlertidig ansatt hos NDLA for å utvikle fagressurser).
NDLA har også delingsarena,
der enhver lærer kan velge å dele sitt undervisningsopplegg, dette er flott.
Denne digitale tjenesten gjør at en lærer som har laget et spennende
undervisningsopplegg kan dele dette med resten av landets lærere. For at siden
skal være levende må den bli brukt, både av "delere" og brukere, det
er derfor viktig at lærerne bruker den og at nye lærere blir kjent med den.
Del og bruk er en annen samhandlingsarena
for lærere som er mer enn bare fagressursdeling. Denne har nå IKT-senteret tatt tak i, slik at den kan
driftes med offentlig støtte, da får vi håpe at den kan fungere etter
intensjonen om å være en delingsarena for lærere tilknyttet hele
opplæringsløpet. "Del det du har og bruk det du får", opprettet av
min kollega på Sandvika Ingunn Kjøl Wiig i 2008. Vi kan jo ikke basere den
digitale utviklingen i skolen kun på ildsjeler, som Krokan skriver i Smart
læring. Den plattformen brukes til alt fra faglige og pedagogiske diskusjoner,
erfaringsdeling, refleksjoner, tips og triks når det gjelder IKT, informasjon
om trender og utvikling. Hver lærer får utvidet sitt lærerværelse og får flere
kollegaer å samarbeide med.
I små fag kan det være gull verdt, da har man ofte ingen andre
kollegaer på skolen å dele ideer og undervisningsopplegg med, slik at man blir
litt ensom i arbeidet sitt. Verden går fremover, det kan være nye temaer som
dukker opp som man tenker at kan passe fint til et læringsmål. Læreboken har jo
de samme oppgavene år etter år, uavhengig av verdensøkonomien, oljeprisen,
katastrofer, tyfoner, ny forskning, nye digitale verktøy etc. Slik vil
undervisningen kunne bli mer spennende.
Det finnes etter hvert mange arenaer innenfor skolesektoren; moava.org,
utdanning.no, nrk.no/skole, leverandører til skolemarkedet har sine sider, for
en stakkars lærer kan det bli mange steder å forholde seg til. Skikkelig oversikt får man nok aldri, i og
med at det er så utrolig enkelt nå å opprette egne delte blogger/wikier og at alle tilbydere har sine sider. Det viktige er at læreren finner seg sine områder og orienterer seg ut fra dem.
Når man plutselig har hele verden tilgjengelig i klasserommet så er det en
kunst å plukke det man trenger.
Derfor ser jeg det som en viktig oppgave at noen prøver å holde
tak i noe. Sider som Ndla og DelogBruk
er i dag to store nettverk, som gjerne lenker videre til andre gode
ressurssider som nevnt i avsnittet over. Målet er da at det beste innholdet
kommer frem ved hjelp av favorittmerking og likes og at det skal være søkbart
og enkelt tilgjengelig for alle. Det
som da er viktig er at lærerutdanningen og skoleeiere støtter opp under det
arbeidet som blir gjort, slik at lærerne finner frem til det de trenger på en
rask og effektiv måte og at de beste ressursene blir samlet, delt og
vedlikeholdt. Dette skaper nettverkseffekter og utvikler der Hagel, Brown og
Davidson (2012) kalte The Collaboration Curve, samhandlingskurven (Krokan 2012)
som gjør at vi lærer raskere. Helt logisk, unødvendig at alle skal bruke tid på
det samme.
Nettsiden fyr.ndla.no gir
enhver lærer anledning til å dele og bruke undervisningsopplegg innenfor
matematikk, norsk, naturfag og engelsk som passer til de mangeulike yrkesfagene. Denne portalen er et eksempel på
en side skoleeiere bør oppfordre sine ansatte til å benytte. Dessverre er det
slik at noen skoleeiere forelsket seg veldig i læringsplattformene da de kom og
fortsetter å henvise til deling innenfor et lukket område med tilgang kun for
ansatte i samme fylkeskommune. Slik blir det liten utvikling av og store transaksjonskostnader. Stort sett
finner man ingenting andre har delt, da det ikke er søkbart eller tagget. Det
ender med at man bruker det man har og ikke deler noe, fordi man raskt forstår
ut fra egne erfaringer at det ikke vil bli brukt. Det er vanskelig å finne
aktuelle ressurser når man må åpne alle mappene for å finne noe. Det er som å
sette strøm på gamle metoder. (Sitat June).